Zwrot do paragonu, korekta paragonu
Ewidencja obrotu za pomocą kasy fiskalnej nie pozwala na poprawę danych na wydrukowanym już paragonie. Niemożliwe jest także cofnięcie wydruku. Dlatego w takim przypadku należy przeprowadzić dwie dodatkowe ewidencje - albo ewidencję zwrotów i reklamacji, albo ewidencję oczywistych pomyłek. Ewidencja zwrotów i reklamacji jest dokumentem przypisanym do konkretnego przedsiębiorcy. Zawiera jego dane identyfikacyjne (nazwę oraz NIP), a także numer ewidencyjny kasy fiskalnej, której dotyczy zwrot towaru. Zwrot ten zazwyczaj ma formę zeszytu. W przypadku popełnienia oczywistej pomyłki (typu: podanie nieprawidłowej ilości towaru albo nieprawidłowej ceny), niemożliwe jest usunięcie wydrukowanego paragonu z pamięci urządzenia. Jest on podstawą rozliczeń podatkowych.
Co powinien zawierać zwrot do paragonu?
Dokument zwrotu towarów powinien zawierać numer porządkowy zwrotu, datę sprzedaży, numer paragonu oraz identyfikację towaru (bądź usługi). Istotne jest także podanie daty dokonania zwrotu, wartości brutto zwróconego towaru, a także kwoty należnego podatku VAT (naliczonego od wartości zwróconego towaru). Ewidencja zwrotów dopuszcza także zamieszczenie ewentualnych uwag.
Co trzeba dołączyć do ewidencji zwrotów?
Zwrot towaru przez klienta nie jest rejestrowany na kasie fiskalnej. Przepisy wymagają jednak prowadzenia ewidencji zwrotu towarów. To oznacza, że z każdego zwrotu towaru należy sporządzić protokół. Powinien on przede wszystkim zawierać podpisy obu stron (sprzedawcy i nabywcy). W protokole tym należy zawrzeć także dane dotyczące numeru protokołu, stron transakcji, nazwy towaru, numeru paragonu, którego dotyczy zwrot, a także przyczyny zwrotu oraz informacji czy sprzedawca przyjął towar.
Jak wygląda procedura składania korekty paragonu?
Tam, gdzie konieczna jest korekta paragonu, procedura działań składa się z trzech kluczowych etapów. Po pierwsze, należy niezwłocznie dokonać korekty oczywistej pomyłki (poprzez wystawienie kolejnego paragonu, już bez błędów). Po drugie, trzeba zaewidencjonować w ewidencji oczywiste pomyłki na kasie fiskalnej. Po trzecie, należy wydrukować prawidłowy paragon.
Kiedy korekta paragonu jest konieczna?
Korekty paragonu dokonuje się wtedy, kiedy mamy do czynienia z oczywistą pomyłką. Chodzi o błąd, jaki można zauważyć od razu. Przykładowo, może to być nieprawidłowa cena towaru (kiedy ta rzeczywista różni się od tej, która została wpisana na paragonie). Innym przykładem może tu być nieprawidłowa liczba sztuk (typu: klient kupił jedną sztukę towaru, a na paragonie omyłkowo sprzedawca wpisał 5 sztuk).