Zamówienie (brutto)
Decydując się za zakup określonych towarów lub usług u danego przedsiębiorcy należy dokonać zamówienia. To jednocześnie informacja, że zamawiający akceptuje przedstawione warunki realizacji oraz wszelkie koszty związane z zamówieniem. W większości przypadków wystarczy forma wiadomości mailowej do zleceniobiorcy, w której ujęte są szczegółowe informacje dotyczące zamawianych towarów lub usług. Pisemne zamówienie jest też podstawą do ewentualnych roszczeń w przypadku, gdy otrzymany produkt lub usługa jest niezgodna ze specyfikacją.
Jakie sytuacje określane są jako zamówienie?
Jako zamówienie określamy moment potwierdzający przez klienta chęć zakupu towaru/skorzystania z usługi. Jest on równoznaczny z akceptacją przedstawionych warunków realizacji i kosztów całkowitych.
Jakie są rodzaje zamówień?
Rozróżniamy dwa rodzaje zamówień: 1. zakupu - to pisemny dokument, który wystawiany jest sprzedawcy przez kupującego (zawiera: rodzaj, ilość, cenę i warunki dostawy). Zamówienie zakupu upoważnia sprzedającego do sprzedaży. 2. sprzedaży - to dokument wystawiany dla kupującego - sprzedający potwierdza w nim szczegóły zamówienia (wysyłany jest jeszcze przed wysyłką/realizacją zamówienia). Zamówienie sprzedaży potwierdza sprzedaż towaru.
Jakie wartości (netto czy brutto) powinny być przypisane do zamówienia?
Zamówienie powinno przedstawiać ostateczną i całkowitą cenę dla klienta - kwota zamówienia musi więc być opisana jako wartość brutto.