Sprzedaż bezrachunkowa
Sprzedaż bezrachunkowa to transakcja sprzedaży towarów lub usług na rzecz osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a sprzedający nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie fiskalnej. Klient w tym przypadku nie otrzymuje potwierdzenia dokonanej transakcji w postaci paragonu czy faktury.
W jakich sytuacjach dochodzi do sprzedaży bezrachunkowej?
Sprzedaż bezrachunkowa odnosi się do sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, jeśli sprzedający zwolniony jest z obowiązku ewidencji przy użyciu kasy fiskalnej. Dla tego typu transakcji klient nie otrzymuje żadnego dokumentu potwierdzającego zakup.
Jak udokumentować sprzedaż w razie zwolnienia z obowiązku ewidencji przy użyciu kasy fiskalnej?
Podatnik zwolniony z VAT powinien udokumentować taką sprzedaż na podstawie dowodów księgowych, prowadzonej ewidencji sprzedaży oraz informacji o przychodach zawartych w księdze przychodów i rozchodów (KPiR). Podatnik VAT natomiast powinien prowadzić dodatkową ewidencję sprzedaży bezrachunkowej oraz wykazywać taką sprzedaż w części ewidencyjnej pliku JPK_V7 (z oznaczeniem "WEW").
Jak zaksięgować sprzedaż bezrachunkową w KPiR?
Aby poprawnie zaksięgować sprzedaż bezrachunkową w księdze przychodów i rozchodów (KPiR) należy w kolumnie 7 "Zakup towarów handlowych oraz materiałów podstawowych" uzupełnić wartości netto sprzedaży. Ważne: należy to wykonać na koniec dnia, wskazując łączoną pozycję.
Jakie dane/informacje powinna uwzględniać ewidencja sprzedaży bezrachunkowej?
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej powinna zawierać przede wszystkim datę i kwotę uzyskania nieudokumentowanego przychodu, a także numer porządkowy/okres, w celu łatwego zidentyfikowania właściwych danych w ewidencji.