Paragon
Paragon fiskalny jest dokumentem drukowanym przez kasy fiskalne (rejestrujące). Paragon fiskalny powinien być drukowany natychmiast, w momencie zamknięcia transakcji w handlu detalicznym. Sposób wystawiania i wygląd paragonu reguluje rozporządzenie Ministerstwa Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym musza odpowiadać kasy. Paragon musi zawierać: imię i nazwisko lub nazwę podatnika wraz z punktem sprzedaży lub siedzibą firmy, numer NIP sprzedawcy, numer wydruku, datę i czas sprzedaży, nazwy towarów i usług wraz z cenami jednostkowymi, ilością i wartością sprzedaży, łączną kwotą podatku i należności, kolejne numery paragonu fiskalnego i kasy , oraz logo fiskalne z numerem unikatowym kasy. Przy łącznej kwocie do zapłaty musi wystąpić oznaczenie waluty, w której zawarto transakcję.
W jakich sytuacjach paragon staje się jednocześnie fakturą uproszczoną?
Jeśli paragon, na którym rejestrujemy transakcje o łącznej wartości nie przekraczającej 450 zł lub 100 euro (brutto) zawiera także informacje o numere NIP nabywcy, staje się jednocześnie fakturą uproszczoną.
Czy można odliczyć VAT na podstawie paragonu?
Istnieje możliwość odliczenia VATu na podstawie paragonu wyłącznie w sytuacji, kiedy wspomniany dokument pełni jednocześnie rolę faktury uproszczonej. Oczywiście podatnikowi musi także przysługiwać prawo do odliczania podatku naliczonego.
W jaki sposób możemy poprawić błędy na paragonie?
Sposób skorygowania błędu na paragonie uzależniony jest od rodzaju pomyłki. 1. Jeżeli pomyłka dotyczy tzw. błędów oczywistych (które dają się łatwo zauważyć, np. w ilości lub cenie zamówienia) należy niezwłocznie wystawić nowy-prawidłowy paragon (i wydać go klientowi), a następnie ująć pomyłkę w ewidencji korekt (nie ma określonego sposobu prowadzenia takiej ewidencji - przedsiębiorcy często zapisują takie zdarzenia w zwykłym zeszycie/pliku excel). Do takiej ewidencji należy dołączyć oryginał paragonu z błędem, a następnie uwzględnić zmiany w Księdze Przychodów i Rozchodów (KPiR) 2. W przypadku błędu w stawce VAT - korekta możliwa jest wyłącznie, gdy do paragonu została wystawiona faktura; konieczne jest bowiem zidentyfikowanie nabywcy w celu prawidłowego rozliczenia kwoty VAT) 3. W przypadku błędu w numerze NIP - niestety w tym przypadku nie mamy możliwości skorygowania błędu (niepoprawny NIP uniemożliwia nam bowiem właściwe zidentyfikowanie nabywcy).