Przedsiębiorcy, którzy sprzedają żywność, powinni jak najbardziej ograniczać ilość wyrzucanego towaru. Ich obowiązkiem jest przeciwdziałanie marnowaniu tego typu produktów. Jakie są zatem możliwości? W jaki sposób uniknąć opłaty za marnowanie żywności? Między innymi tego dowiesz się z naszego artykułu.
Obowiązki sprzedawców żywności
Zacznijmy od tego, że obowiązek przeciwdziałania marnowaniu żywności obejmuje produkty spożywcze, którym upływa termin ważności bądź data minimalnej trwałości, a także tą żywność, która posiada tzw. wady wyglądu (co dotyczy również opakowań).
Przepisy te obowiązują sklepy i hurtownie, których powierzchnia sprzedaży wynosi powyżej 250 metrów kwadratowych, i w których przychód ze sprzedaży żywności wynosi minimum 50 procent przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów. Tu warto zaznaczyć: jeśli sprzedawca ma kilka punktów sprzedaży żywności, to wspomniane zasady stosuje się osobno dla każdego takiego miejsca.
O czym musi pamiętać sprzedawca żywności?
Przedsiębiorcy, przed którymi stoi obowiązek przeciwdziałania marnowaniu żywności, muszą wykonać cztery czynności. Po pierwsze, muszą zawrzeć umowę z jedną bądź kilkoma organizacjami pozarządowymi, do których trafi niesprzedane jedzenie. Przykładowo, może to być organizacja, która prowadzi działalność charytatywną, sprowadzającą się m.in. do dostarczania żywności osobom potrzebującym.
Ponadto tacy przedsiębiorcy są zobowiązani do prowadzenia w swoich sklepach edukacyjno-informacyjnych kampanii, poświęconych racjonalnemu gospodarowaniu żywnością oraz nie marnowaniu jej. Takie działania należy wykonywać we współpracy ze wspomnianą organizacją pozarządową i realizować minimum raz w roku, przez co najmniej dwa tygodnie.
Sprzedawca żywności musi również składać roczne sprawozdania do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wykazując w nich ilość marnowanej żywności. Na takie formalne podsumowanie minionego roku, właściciel tego typu firmy ma trzy pierwsze miesiące kolejnego roku. W praktyce: na złożenie sprawozdania za 2022 rok, sprzedawca ma czas do 31 marca 2023 roku.
Mało tego! Sprzedawca żywności jest zobowiązany do zamieszczenia w sprawozdaniu finansowym, a także na swojej stronie internetowej (o ile taka istnieje) informacji o wysokości opłaty, jaką uiścił za marnowanie żywności albo o wartości żywności, którą przekazał wybranej organizacji pozarządowej.
Ile wynosi opłata za marnowanie żywności?
Przedsiębiorca, który – pomimo wspomnianego obowiązku – nie zawrze umowy z organizacją pozarządową w sprawie nieodpłatnego przekazywania żywności (a ma taką możliwość), musi się liczyć z tym, że nałożona zostanie na niego kara finansowa. W takim przypadku mówimy o karze w wysokości 5 tys. złotych.
Natomiast jeśli umowa jest spisana, ale i tak niesprzedane jedzenie ląduje w koszu zamiast trafić do danej organizacji pozarządowej, to przedsiębiorca musi jej przekazać tzw. opłatę za marnowanie żywności. W tym przypadku mówimy o 10 groszach za każdy kilogram marnowanej żywności, przy czym podstawę obliczenia wspomnianej opłaty stanowi 90 procent masy marnowanego jedzenia.
Żeby obliczyć wysokość tej opłaty, należy zatem podstawić dane do następującego wzoru: 90% x A x 0,1 zł = B, gdzie A oznacza wyrażoną w kilogramach masę marnowanej żywności, a B jest wysokością wspomnianej opłaty (wyrażoną w złotówkach).
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że przedsiębiorca, który nie rozliczy się z tej opłaty albo ją zaniży, może zostać ukarany mandatem. Inspektor ochrony środowiska może zdecydować o najniższym wymiarze kary, wynoszącym 500 złotych, ale może też wystawić mandat na znacznie wyższą kwotę – nawet do 10 tys. złotych.
Obowiązki sprzedawców żywności
Zacznijmy od tego, że obowiązek przeciwdziałania marnowaniu żywności obejmuje produkty spożywcze, którym upływa termin ważności bądź data minimalnej trwałości, a także tą żywność, która posiada tzw. wady wyglądu (co dotyczy również opakowań).
Przepisy te obowiązują sklepy i hurtownie, których powierzchnia sprzedaży wynosi powyżej 250 metrów kwadratowych, i w których przychód ze sprzedaży żywności wynosi minimum 50 procent przychodów ze sprzedaży wszystkich towarów. Tu warto zaznaczyć: jeśli sprzedawca ma kilka punktów sprzedaży żywności, to wspomniane zasady stosuje się osobno dla każdego takiego miejsca.
O czym musi pamiętać sprzedawca żywności?
Przedsiębiorcy, przed którymi stoi obowiązek przeciwdziałania marnowaniu żywności, muszą wykonać cztery czynności. Po pierwsze, muszą zawrzeć umowę z jedną bądź kilkoma organizacjami pozarządowymi, do których trafi niesprzedane jedzenie. Przykładowo, może to być organizacja, która prowadzi działalność charytatywną, sprowadzającą się m.in. do dostarczania żywności osobom potrzebującym.
Ponadto tacy przedsiębiorcy są zobowiązani do prowadzenia w swoich sklepach edukacyjno-informacyjnych kampanii, poświęconych racjonalnemu gospodarowaniu żywnością oraz nie marnowaniu jej. Takie działania należy wykonywać we współpracy ze wspomnianą organizacją pozarządową i realizować minimum raz w roku, przez co najmniej dwa tygodnie.
Sprzedawca żywności musi również składać roczne sprawozdania do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wykazując w nich ilość marnowanej żywności. Na takie formalne podsumowanie minionego roku, właściciel tego typu firmy ma trzy pierwsze miesiące kolejnego roku. W praktyce: na złożenie sprawozdania za 2022 rok, sprzedawca ma czas do 31 marca 2023 roku.
Mało tego! Sprzedawca żywności jest zobowiązany do zamieszczenia w sprawozdaniu finansowym, a także na swojej stronie internetowej (o ile taka istnieje) informacji o wysokości opłaty, jaką uiścił za marnowanie żywności albo o wartości żywności, którą przekazał wybranej organizacji pozarządowej.
Ile wynosi opłata za marnowanie żywności?
Przedsiębiorca, który – pomimo wspomnianego obowiązku – nie zawrze umowy z organizacją pozarządową w sprawie nieodpłatnego przekazywania żywności (a ma taką możliwość), musi się liczyć z tym, że nałożona zostanie na niego kara finansowa. W takim przypadku mówimy o karze w wysokości 5 tys. złotych.
Natomiast jeśli umowa jest spisana, ale i tak niesprzedane jedzenie ląduje w koszu zamiast trafić do danej organizacji pozarządowej, to przedsiębiorca musi jej przekazać tzw. opłatę za marnowanie żywności. W tym przypadku mówimy o 10 groszach za każdy kilogram marnowanej żywności, przy czym podstawę obliczenia wspomnianej opłaty stanowi 90 procent masy marnowanego jedzenia.
Żeby obliczyć wysokość tej opłaty, należy zatem podstawić dane do następującego wzoru: 90% x A x 0,1 zł = B, gdzie A oznacza wyrażoną w kilogramach masę marnowanej żywności, a B jest wysokością wspomnianej opłaty (wyrażoną w złotówkach).
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że przedsiębiorca, który nie rozliczy się z tej opłaty albo ją zaniży, może zostać ukarany mandatem. Inspektor ochrony środowiska może zdecydować o najniższym wymiarze kary, wynoszącym 500 złotych, ale może też wystawić mandat na znacznie wyższą kwotę – nawet do 10 tys. złotych.