Z początkiem lipca 2021 roku weszły w życie nowe zasady, dotyczące VAT w handlu elektronicznym. Chodzi o zmienione reguły opodatkowania, które przewiduje unijny pakiet VAT e-commerce. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że takie rozwiązanie ma ułatwić handel internetowy pomiędzy poszczególnymi krajami Unii Europejskiej. Chodzi także o to, by zagwarantować uczciwą konkurencję dla przedsiębiorców z tego terenu oraz uszczelnić VAT w przypadku importu tzw. małych przesyłek spoza Europy.
Co przewiduje pakiet VAT e-commerce?
Pakiet VAT e-commerce to niejako odpowiedź na ciągle rosnące obroty handlu internetowego. Ma on dostosować prawo do specyfiki międzynarodowego e-handlu. W ramach tego rozwiązania, nastąpiła modyfikacja dotychczasowego modelu sprzedaży wysyłkowej (na rzecz konsumentów z UE). Stało się tak za sprawą wprowadzenia wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość. Wprowadzona została ponadto uproszczona procedura, dotycząca deklarowania i odroczenia płatności VAT z tytułu importu towarów w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro. Uproszczone są także rozliczenia VAT w międzynarodowym handlu online za pomocą „jednego okienka” (to w ramach nowych procedur One Stop Shop oraz Importowego One Stop Shop). Nowa jest rola operatorów interfejsów elektronicznych, którzy rozliczają VAT od dokonywanych za ich pośrednictwem dostaw towarów na rzecz konsumentów w Unii Europejskiej. Pakiet wprowadził dla nich również obowiązek prowadzenia nowej ewidencji, dotyczącej sprzedawanych w ten sposób towarów i usług dla unijnych konsumentów.
Dla kogo pakiet VAT e-commerce oznacza największe zmiany?
Unijny pakiet zmian ma uniemożliwiać napływ paczek bez VAT do unijnych krajów. Ma także zredukować do minimum formalności związane z e-commerce. Nowe reguły dotyczą tych przedsiębiorców, którzy działają w branży e-handlu, dokonują transgranicznych dostaw towarów oraz świadczą transgraniczne usługi unijnym konsumentom. Ma to wpływ na przykład na sklepy internetowe w Polsce. W praktyce nie muszą już oddzielnie rejestrować się na potrzeby VAT w każdym kraju, do którego wysyłają przesyłki. Nie będzie też potrzeby rozliczania się w tych państwach. Dla kurierów oznacza to zaś konieczność modyfikacji zasad zgłaszania przesyłek e-commerce do Krajowej Administracji Skarbowej. Z kolei dla Poczty Polskiej – automatyzację procesów na stronie internetowej oraz korzystanie z obsługiwanego przez KAS systemu AIS/e-COMMERCE w przypadku zgłaszania przesyłek elektronicznych do odprawy celnej.
Pakiet VAT e-commerce – gdzie szukać szczegółów?
W przypadku polskiej implementacji unijnych rozwiązań z tego zakresu, mówimy o Ustawie z 20 maja 2021 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Weszła ona w życie 1 lipca 2021 roku. Właśnie w tym dokumencie zamieszczone zostały nowe zasady opodatkowania VAT handlu elektronicznego i to w nim należy szukać reguł przewidzianych w unijnym pakiecie VAT e-commerce.
Co przewiduje pakiet VAT e-commerce?
Pakiet VAT e-commerce to niejako odpowiedź na ciągle rosnące obroty handlu internetowego. Ma on dostosować prawo do specyfiki międzynarodowego e-handlu. W ramach tego rozwiązania, nastąpiła modyfikacja dotychczasowego modelu sprzedaży wysyłkowej (na rzecz konsumentów z UE). Stało się tak za sprawą wprowadzenia wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość. Wprowadzona została ponadto uproszczona procedura, dotycząca deklarowania i odroczenia płatności VAT z tytułu importu towarów w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro. Uproszczone są także rozliczenia VAT w międzynarodowym handlu online za pomocą „jednego okienka” (to w ramach nowych procedur One Stop Shop oraz Importowego One Stop Shop). Nowa jest rola operatorów interfejsów elektronicznych, którzy rozliczają VAT od dokonywanych za ich pośrednictwem dostaw towarów na rzecz konsumentów w Unii Europejskiej. Pakiet wprowadził dla nich również obowiązek prowadzenia nowej ewidencji, dotyczącej sprzedawanych w ten sposób towarów i usług dla unijnych konsumentów.
Dla kogo pakiet VAT e-commerce oznacza największe zmiany?
Unijny pakiet zmian ma uniemożliwiać napływ paczek bez VAT do unijnych krajów. Ma także zredukować do minimum formalności związane z e-commerce. Nowe reguły dotyczą tych przedsiębiorców, którzy działają w branży e-handlu, dokonują transgranicznych dostaw towarów oraz świadczą transgraniczne usługi unijnym konsumentom. Ma to wpływ na przykład na sklepy internetowe w Polsce. W praktyce nie muszą już oddzielnie rejestrować się na potrzeby VAT w każdym kraju, do którego wysyłają przesyłki. Nie będzie też potrzeby rozliczania się w tych państwach. Dla kurierów oznacza to zaś konieczność modyfikacji zasad zgłaszania przesyłek e-commerce do Krajowej Administracji Skarbowej. Z kolei dla Poczty Polskiej – automatyzację procesów na stronie internetowej oraz korzystanie z obsługiwanego przez KAS systemu AIS/e-COMMERCE w przypadku zgłaszania przesyłek elektronicznych do odprawy celnej.
Pakiet VAT e-commerce – gdzie szukać szczegółów?
W przypadku polskiej implementacji unijnych rozwiązań z tego zakresu, mówimy o Ustawie z 20 maja 2021 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Weszła ona w życie 1 lipca 2021 roku. Właśnie w tym dokumencie zamieszczone zostały nowe zasady opodatkowania VAT handlu elektronicznego i to w nim należy szukać reguł przewidzianych w unijnym pakiecie VAT e-commerce.