W zależności od tego, jaka instytucja prowadzi kontrolę w firmie, jej zasady mogą się od siebie różnić. Co jednak zrobić, kiedy przedsiębiorca nie zgadza się z przebiegiem bądź efektem kontroli i uważa ją za nieprawidłową? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Nieprawidłowa kontrola przedsiębiorcy – na co zwrócić uwagę?
Aktem prawnym, który reguluje przeprowadzanie kontroli u przedsiębiorców, jest Ustawa z 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców. To właśnie w tym dokumencie należy szukać podstawowych informacji z zakresu prawa właścicieli firmy, która (jego zdaniem) została poddana nieprawidłowej kontroli. W przypadku organu skarbowego o nieprawidłowościach w prowadzonej kontroli mówimy w kilku sytuacjach. Chodzi o te zdarzenia, w których nie stosuje się on do zapisów wyżej wymienionej Ustawy w zakresie m.in. zawiadomienia przedsiębiorcy o planowej kontroli, miejsca jej przeprowadzenia, czasu trwania takich czynności czy liczby kontroli tej samej firmy. Co więcej, kontrola musi być przeprowadzona w obecności przedsiębiorcy, a osoby, które takie czynności wykonują, muszą przedstawić upoważnienie albo legitymację służbową.
Nieprawidłowa kontrola? Przedsiębiorco, możesz wyrazić sprzeciw
Każdy przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności, naruszających przepisy. Należy jednak pamiętać, że wymaga to dokładnego, pisemnego uzasadnienia oraz może dotyczyć tylko części przepisów. Których? Te są wyszczególnione w wyżej wymienionej Ustawie.
Taki sprzeciw powoduje wstrzymanie samej kontroli przez organ, którego praca budzi wątpliwości przedsiębiorcy. Zatrzymany jest także bieg czasu trwania kontroli (do zakończenia postępowania, które spowodowało wniesienie sprzeciwu). Co ważne, w tym czasie jedynym działaniem, jakie mogą podjąć kontrolerzy, jest zabezpieczenie dowodów, które mają związek z przedmiotem i zakresem kontroli. Mogą to być dokumenty, informacje, próbki wyrobów oraz inne nośniki informacji (o ile stanowią lub mogą stanowić dowód w toku kontroli).
Postanowienie na sprzeciw w przypadku nieprawidłowej kontroli
Efektem wspomnianego sprzeciwu jest postanowienie. W ciągu trzech dni roboczych (od dnia otrzymania sprzeciwu) wydaje je organ kontroli. Może to być postanowienie albo o odstąpieniu od czynności kontrolnych, albo o ich kontynuacji.
Na takie postanowienie przedsiębiorca także może złożyć zażalenie. Tu również istotne są terminy. Właściciel firmy ma na to dokładnie trzy dni od dnia, w którym doręczono mu postanowienie. Zażalenie jest wówczas rozpatrywane w ciągu siedmiu dni od dnia jego wniesienia. Wszystko kończy się ponownie wydaniem postanowienia – albo o utrzymaniu w mocy postanowienia, które zostało zaskarżone, albo o uchyleniu zaskarżonego postanowienia i odstąpieniu od czynności kontrolnych. Takie czynności kontrolne mogą być kontynuowane od dnia, w którym wspomniane postanowienie stało się ostateczne. Jeśli zaś mówimy o przypadku wniesienia zażalenia, to kontynuacja czynności kontrolnych może nastąpić od dnia, w którym przedsiębiorca otrzymał stosowne postanowienie.
Nieprawidłowa kontrola przedsiębiorcy – na co zwrócić uwagę?
Aktem prawnym, który reguluje przeprowadzanie kontroli u przedsiębiorców, jest Ustawa z 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców. To właśnie w tym dokumencie należy szukać podstawowych informacji z zakresu prawa właścicieli firmy, która (jego zdaniem) została poddana nieprawidłowej kontroli. W przypadku organu skarbowego o nieprawidłowościach w prowadzonej kontroli mówimy w kilku sytuacjach. Chodzi o te zdarzenia, w których nie stosuje się on do zapisów wyżej wymienionej Ustawy w zakresie m.in. zawiadomienia przedsiębiorcy o planowej kontroli, miejsca jej przeprowadzenia, czasu trwania takich czynności czy liczby kontroli tej samej firmy. Co więcej, kontrola musi być przeprowadzona w obecności przedsiębiorcy, a osoby, które takie czynności wykonują, muszą przedstawić upoważnienie albo legitymację służbową.
Nieprawidłowa kontrola? Przedsiębiorco, możesz wyrazić sprzeciw
Każdy przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności, naruszających przepisy. Należy jednak pamiętać, że wymaga to dokładnego, pisemnego uzasadnienia oraz może dotyczyć tylko części przepisów. Których? Te są wyszczególnione w wyżej wymienionej Ustawie.
Taki sprzeciw powoduje wstrzymanie samej kontroli przez organ, którego praca budzi wątpliwości przedsiębiorcy. Zatrzymany jest także bieg czasu trwania kontroli (do zakończenia postępowania, które spowodowało wniesienie sprzeciwu). Co ważne, w tym czasie jedynym działaniem, jakie mogą podjąć kontrolerzy, jest zabezpieczenie dowodów, które mają związek z przedmiotem i zakresem kontroli. Mogą to być dokumenty, informacje, próbki wyrobów oraz inne nośniki informacji (o ile stanowią lub mogą stanowić dowód w toku kontroli).
Postanowienie na sprzeciw w przypadku nieprawidłowej kontroli
Efektem wspomnianego sprzeciwu jest postanowienie. W ciągu trzech dni roboczych (od dnia otrzymania sprzeciwu) wydaje je organ kontroli. Może to być postanowienie albo o odstąpieniu od czynności kontrolnych, albo o ich kontynuacji.
Na takie postanowienie przedsiębiorca także może złożyć zażalenie. Tu również istotne są terminy. Właściciel firmy ma na to dokładnie trzy dni od dnia, w którym doręczono mu postanowienie. Zażalenie jest wówczas rozpatrywane w ciągu siedmiu dni od dnia jego wniesienia. Wszystko kończy się ponownie wydaniem postanowienia – albo o utrzymaniu w mocy postanowienia, które zostało zaskarżone, albo o uchyleniu zaskarżonego postanowienia i odstąpieniu od czynności kontrolnych. Takie czynności kontrolne mogą być kontynuowane od dnia, w którym wspomniane postanowienie stało się ostateczne. Jeśli zaś mówimy o przypadku wniesienia zażalenia, to kontynuacja czynności kontrolnych może nastąpić od dnia, w którym przedsiębiorca otrzymał stosowne postanowienie.